Dagens ungdomar?

Igår var jag och sambon mfl och käkade på min gamla skolas restaurang. Många gamla minnen och många gamla ansikten såg man. Inget har förändrats sedan jag gick där för 3 år sedan, inte ens restaurangen är omgjord. Det fick mig att fundera på hur dagens ungdomar är, om de tär någon skillnad mot närjag var i skolåldern. 

Läste ett forum inlägg från en som hade varit på "vakt" på ett disco för högstadieelever. Där hade tjejerna kommit snyggt klädda med byxor, långa toppar och sminkade. När föräldrarna väl hade lämnat av tjejerna på discot så hade tjejerna bytt om ( tagit av sig byxorna) och sprang bara runt i den långa toppen som nätt och jämt täckte skinkorna. När dom dansade så visades hela rumpan bar och endast stringtrosor. Är det verkligen så dagens ungdomar går klädda? Det förvånar mig faktiskt inte. När jag gick på discon i högstadiet så var det bara ett fåtal som hade kjol/klänning, var grovt sminkade och dansade som strippor. Dagens ungdomar går klädda så även till vardags. Vad säger egentligen föräldrarna?

Vet dom egentligen vad för signaler dom sänder ut till både killar och äldre män som tänder på unga olovliga tjejer? Dom tänker inte på vad för konsekventer en sådan klädstil tyvärr kan ge. Visst ska tjejer få gå klädda i precis vilka kläder dom vill utan att behöva utsättas för våldtäcker och bli kallade horor. Sen blir dessa tjejer ledsna och arga över att dom får en sån stämpel, men varför då fortsätta med den klädstilen?

Det är skrämmande när man ser 7-13 åringar gå på stan med sina föräldrar klädda i knälånga stövlar, kort kjol, urringad top och dessutom hårt sminkade. Hur kan föräldrarna tillåta att barnen i sån ung ålder redan då klär sig utmanande?

Om vi tar tidningen Frida som ett exempel, den tidningen riktar sig till ungdomar i åldern 11-15 år. Men inte vill jag att mina barn i den åldern ska läsa om hur man får bra sex, hur man tillfredsställer en kille, hur man klär sig snyggt (läs slampigt), hur man sminkar sig inför fester, hur man ordnar den bästa festen mm. Hur mycket påverkas ungdomarna av massmedia och tv?

Jag kommer själv ihåg att jag läste Frida för 10-12 år sedan. Då handlade tidningen om helt andra saker, hur mn ordnade discon, hur man sparade pengar, tips på saker att baka mm. Den var inte i närheten av det innehålet den har idag.
Har själv en syster i 14 års åldern, har många gånger försökt få henne att tänka sig för hur hon själv går klädd, sminkar sig och vad för signaler hon sänder ut till folk runt omkring henne. Men har man inte den klädstilen som är "modet" så blir man mobbad och kallad tönt. Man måste se ut, vara och uppföra sig på ett visst sätt annars blir man inte accepterad.

Funderar mycket på hur det ser ut hemma hos dessa ungdomar som går klädd "slampigt". Vad är det dom söker? Är det bekräftelse? Att bli omtyckt? Är det så att dom klär sig på det sättet för att på så sätt få den uppmärksamheten dom saknar från föräldrarna av killar istället?

Jag hoppas att jag själv kommer kunna förmedla till mina barn att man får vara annorlunda, man behöver inte klä sig som en slampa för att bli accepterad och omtyckt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller med dig fullt och fast! Skitbra skrivet! Lycka till med brännskadorna! =)

2009-02-12 @ 18:34:58
URL: http://fruannorlunda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0