Unga mödrar

Jag brukar följa programmet unga mödrar som går mån-torsdag kl 18,30 på kanal5. Jag tycker det är tragiskt att många utav dessa mödrar är så förbannat bortskämda och tar statliga bidragen som en självklarthet.

Bara ta tjejen som flyttat till Fredrikshamn och trivs inte där för att hon inte träffar några kompisar osv, men man kanske ska försöka träffa lite människor också. Nu har hon planer på att flytta tillbaka till Greve bara hon får dom bidrag som hon behöver för att bo själv. Det tycker jag sjä'lv är bortskämt, hon har möjligheten att bo med sin mamma och kan träffa nya kompisar om hon försöker göra det.

Idag tycker jag faktiskt att ungdomarna tar alldeles för lätt på att skaffa barn, det är ungefär stilen " äh händer det så får jag ju hjälp med statliga bidrag osvosv". Ungdomarna är blåögda och tror livet är en dans på rosor. Sen är dom alltid lika beviskna när livet som ung mamma inte alls var så roligt, men man kanske skulle ha funderat på det INNAN man hade oskyddat sex. Oftast drar pappan och lämnar mamman själv med allt ansvar som ett barn innebär.

Det är tragiskt att allt fler yngre inte vet hur man skyddar sig och hur man blir gravid. Jag träffade en tjej som var 15 år och nyss debuterat i sex, hon visste inte ens att barn kom till igenom oskyddat sex. Skolorna och föräldrarna borde upplysa sina barn (oavsett kön) lite bättre om konsekventerna av att ha oskyddat sex.

När vi ändå är på gång så kan vi ta upp det här med förlovning. Jag har träfat allt för många unga tjejer/killar i åldern 12-17 år som förlovat sig efer bara några månader, för dom vet att dom verkligen vill/kommer leva ihop. Men varför all denna hast? Varför måste man förlova sig i så ung ålder? Förlovning för mig symboliserar att man vill gifta sig med varandra och bilda familj med varandra. Förr sa man att man skulle gifta sig inom ett år efte det att man förlovat sig, men det tänkandet finns inte kvar.

Men ibland yngre på mellan-, högstadie- och gymnasiet så verkar det vara en status att vara förlovad med varandra. Dom tror att dom kommer leve ihop resten av livet redan efter någon månad, när dom senare förlovar sig så kan jag nog med säkerhet säga att iaf 80% av dessa ungdomar har gjort slut inom 1 år.

Nä, ungdomar var barn så länge ni bara kan. När jag var ung längtade man till att få bli vuxen nu när jag är vuxen vill jag vara tonåring igen. Livet var mycket enklare då, man behövde inte tänka på hur man skulle få pengarna att gå ihop varje månad, man behövde inte jobba, betala räkningar eller ta hand om hemmet själv.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0